Monday, July 20, 2009

Ungu Karmila

Monday, July 20, 2009
Penulis: Ramlee Awang Murshid (RAM)
Penerbit: Alaf 21


Novel dari genre triller ini mengisahkan kehidupan bahagia Ariff dan Karmila berakhir dengan tragedi ngeri kematian merekadan pembantu rumah mereka Bu Jainab di Villa Sepi. Kematian yang tiada penyelesaiannya. Kematian yang tiada pembelaan.Setelah 10 tahun berlalu.. korban pertama berlaku apabila Jikon, pemuda orang asli memecah masuk villa ini untuk mengambil harta karun yang dikatakan banyak di dalam villa ini..


Kematian Jikon mendorong adiknya Ema untuk meneroka Villa Sepi.. Di masa yang sama, Arafat, abang kepada Ariff telah mengupah sekumpulan penyiasat untuk menyiasat dan 'membersihkan' rumah itu..


Pelbagai peristiwa yang mereka alami.. seorang demi seorang mati di Villa Sepi.. mereka dikejar oleh 'puaka' yang telah 'bangun' lalu menyerang mereka yang berbuat dosa. Misteri itu terjawab apabila Dr Ismadi, seorang penyelidik telah membuat kajian bahawa semuanya berpunca daripada bunga ros yang telah dikacukkan dengan bunga hutan lalu dinamakan 'UNGU KARMILA'. Proses pendebungaannya telah menyerang manusia, dan merosakkan sistem otak manusia menyebabkan mereka akan berada di dunia khayalan..


Komen Aku:


Aku memang kagum dengan RAM ni, daya imaginasinya memang tinggi.. beliau berani bermain dengan emosi pembaca.. Sebenarnya buku ni dah lama berada dalam simpanan koleksi aku.. tetapi disebabkan sewaktu itu aku mengandung.. akak aku xbagi baca sebab dia kata.. kita akan berasa seolah2 'puaka' itu semakin dekat dengan kita... huh serammmm dengar.. Bagi aku, RAM memang sangat sabar untuk menghidupkan cerita ini.. penceritaannya sangat detail dan aku berasa seolah-olah aku berada di rumah puaka itu.. Cuma pada bab-bab terakhir.. ceritanya agak mengelirukan dan sekiranya tidak diteliti kita tidak akan faham jalan ceritanya..

0 comments:

 
◄Design by Pocket