Friday, July 10, 2009

Yang Tak Terluah

Friday, July 10, 2009
Penulis: Puteri Andalas
Penerbit: Kaki Novel Enterprise

Menyelusuri kisah Manisah yang malang.. pelbagai dugaan yang dihadapinya sebelum menemui bahagia yang dicarinya.. Kematian ibu dan suaminya Mahdi, yang cacat tetapi terpaksa dikahwini demi tempat perlindungan membuka lembaran baru dalam hidup Manisah setelah dia berusaha menjejaki keluarga ayahnya melalui sepucuk surat..

Manisah bernasib baik kerana perjalanannya dipermudahkan, bertemu dgn mereka yang berhati mulia kecuali ayah saudaranya, Azizul yang berhati binatang dan akhirnya mati lemas..tapi telah tersurat bahawa kehidupannya akan berubah. Di Kg Setialah dia mengetahui kehidupan dan keperitan ibunya..Bertemu dengan Cikgu Senah membuatkannya berasa hidupnya lebih bererti.. tapi sekali lagi dia terperangkap dengan jodoh yang diaturkan untuknya..Dia dijodohkan dengan Anang, cucu kepada Cikgu Senah bagi mengeratkan hubungan yang baru bertaut. Anang rela menggantikan tempat abang tirinya, Jimi Johan bagi menyelamatkan nyawa ibunya apabila Jimi menawarkan sejumlah wang yang banyak atas pengorbanan itu..

Manisah merasakan Anang tidak menerimanya sepenuh hati kerana sikap Anang yang tidak mesra dan acuh tak acuh.. tetapi selepas ijab dan kabul disempurnakan barulah Manisah mengetahui bahawa Anang memang diutuskan untuknya...

Komen aku:
Cerita ini simple dan mudah difahami.. kisah mengenai kasih sayang dan kekeluargaan ini memang sinonim dengan Puteri Andalas.. Cerita2 sebegini memang sudah menjadi makanan beliau kerana ia agak klise... Sebenarnya aku menantikan sesuatu yang lain dari Puteri Andalas.. Bagi aku watak Anang agak misteri tetapi aku suka.. cuma aku agak keliru mengenai keluarga ayah Manisah, seperti ada yang tergantung disitu..namun keseluruhan cerita ini menghiburkan..


0 comments:

 
◄Design by Pocket